jjjj

jjjj

onsdag 11 april 2012

Djur är inga prylar!

Jag hittade av en slump bloggen djurpoliserna som skriver om brott mot djur. Det verkar vara en seriös sida, men kan inte uttala mig helt eftersom jag inte läst tillräckligt mycket än. Någonstans där nämnde de att försäljningen av djur på blocket är mycket oseriös, och av nyfikenhet gick jag in på blocket för att se vilka hundannonser som ligger ute. Jag kan bara konstatera att alldels för många inte har någon ansvarskänsla över huvud taget, och verkar se djur som vilka slit- och slängprylar som helst! Det är mycket upprörande. 

Här kommer exempel på hundannonser: 

bullterier Måste hitta ett hem till min Bianca. Hon är ägar registrerad i skk och jordbruksverket. Hon är uppväxt med barn och andra hundar. Bianca är 2 år gammal ungefär.

Låt mig gissa, du ska sälja henne för att du äntligen inser att du är totalt inkapabel att fostra en bullterier? 

Staffe / blandning omplaceras omgående En mycket sällskapsjuk go, kastrerad hane , söker nytt hem, där han får vara ensam hund. en riktig kelgris . skriv ett mail och berätta om dej själv ,så hör jag av mej. bilder kan mailas

Tydligen bråttom att bli av med hunden. Om ägaren hade förklarat varför eller berättat hur gammal hunden är eller vilka fler raser som finns i den eller lagt ut en bild eller bara lärt sig skriva ordentligt hade det kanske gått fortare. 

Liten omplaceringshund söker hem Sammy är en dvärgpinscherblandning som med blott två år har minst 3 hem bakom sig, och är nu tillfället hos oss.Han är en dvärgpinscherblandning, ev blandat med chihuahua och ev någon mer ras. Den största problematiken är att Sammy lider av separationsångest och vill därför ständigt ha en människa nära. Han kan lämnas kortare stunder i bilen, för där känner han sig trygg. Men att bli lämnad hemma ensam är för Sammy mycket stressande och han klarar inte av det i dagsläget. ....

Människa hur tänkte du när du köpte en dvärpincherblandning du inte ens vet exakt alla raser den har i sig, och som dessutom redan hade flera hem bakom sig när den kom till dig? Var han söt? Var det synd om honom? Var det lite jobbigare än du trott att ta hand om en nervös omplaceringshund? Och hur många hem ska stackars Sammy klara av innan han bryter ihop totalt, när människor lämnar bort honom gång på gång?!

Alaskan husky tik Kandy är en glad och energisk Tik. Född mars - 2011.
Snäll mot alla och utvecklas bra.
Har bott inomhus och fått sina vaccinationer.
Ring eller maila för mer information.


Efter en googling tror jag mig nu förstå att Alaskan husky är något slags hybrid mellan Alaskan malamute och Siberian husky, som är avlad för att dra slädar, precis som nämnda raser. Kan någon tala om för mig varför folk köper dessa raser som inneboende sällskapshundar? 

Amstaff / Amerikans bulldog  Prada är en tik på 1 år som behöver ett nytt hem.
Prada är väldigt snäll men behöver någon med en fast hand som vet vad dom gör. Hon har massor med energi och behöver jobbas mycket. Hon tycker jätte mycket om barn och bor idag med ett barn på 2,5 år. 
Prada är väldigt osäker och behöver någon som hon kan lita på till 100 procent. 
Ring eller maila för mer info. Svarar inte på sms. 

Vad försöker du säga, att hon inte kan lita på dig till 100 % och att du varken har en fast hand eller vet vad du gör? Ännu en person som hade behövt köpa en liten knähund, alternativt avstått från hundköp över huvud taget. 

Jätte söt amstaff  Amstaffblandning säljes på grund av oseriösa förhållanden innan han kom till mig , då ja ska ha barn om två veckor och är ensamstående måste jag göra mig av med fina Simba , då tiden ej räcker till ! Hur snäll som helst, lyssnar när man ropar på honom , rumsren och riktigt gosig , fungerar jätte bra med barn.. Priset är inte det viktiga för mig ! Vill Endast att han kommer till någon som är seriös . 

Planering, vadå - vad betyder det? Tanken att hon någon gång inom 10 år skulle skaffa barn borde väl ha slagit denna kvinna innan hundköpet? Tänker man då inte till och väljer en hund man klarar av ensam, även om man blir gravid? Varför, varför köper man en hund från "oseriösa förhållanden" när man själv är minst lika oseriös? Frågorna hopar sig, svaren är få. 

Bullterier Nu är detta pinsamt för denna hund. Hoppas verkligen att han får ett hem nu. Jag ringde på honnom vid första annonsen men fick dåligt med respons. När jag såg han låg ute igen så bestämde jag mig i dag hämtade jag honnom o känner nu i kväll att det blir för mkt då jag redan har en Bullterrier otroligt oansvarigt av mig men nu är det så. Han är verkligen supermysig snäll gosig lite stark på promenad annars en klippa......Men kan kanske inte vandra runt för mkt så hör av Er innan han blir hemmastad här.

Oj, hoppsan - här har vi någon som bara råkade köpa en bullterier. Själv brukar mina impulsköp inte vara värre än att en påse chips slinker med hem från mataffären, men en bullterier ... nej, det har jag nog aldrig råkat köpa. Jag förstår knappt vad annonsören försöker skriva, något om att hen är en pinsam idiot som borde sluta köpa på sig hundar kanske? 

Siberian husky Valp på 4,5 månader 18 veckor snäll och rumsren...kan sitt,ligg,vacker tass vanliga saker....
pga av jobb och utlandsflytt har vi tagit beslutet att sälja honom...vi flyttar om 2 veckor.....
han har mat för en månad massa godis och massa leksaker med sig....


Jaha, men då förstår jag. Ägaren köpte alltså en valp och ett par månader senare kom de på att de ska flytta utomlands om två veckor. Självklart var det inte så att de ville köpa en Siberian husky för att de är så otroligt vackra, men kom på att de inte alls kan erbjuda den det liv den behöver för att må bra.  Det är inte alls något konstigt i att spontanflytta utomlands...

Amstaff tik Säljer min Stella på 2 månader då jag inte har den tiden som krävs. ...

Hur mycket tid trodde du att Stella skulle kräva? 20 minuter om dagen? 30? 

Amstaff tik akut Hej måste tyvär sälja min amstaff tik.
Hon är frisk, inte reggad i skk.
hon är 1 år och 4 månader.
Hon har bott i ca 5-6 hem nu så dit hon kommer ska hon inte behöva flytta igen. 
du som hör av dig ska ha kollat så du ej är allergisk..... och du ska ha hund vana denna tjej behöver mycke träning. 
inga under 23 behöver höra av sig ! 
ej till kamp eller status symbol....


Stackars, stackars hund som har tvingats runt till 5-6 hem under sitt 16 månader långa liv. Jag kan bara gissa att hon inte mår speciellt bra och dessutom visar det, eftersom det är så akut att få bort henne från hemmet. 

---

Jag skulle kunna sitta hela natten och kopiera in oseriösa annonser, eftersom det finns hur många som helst. Nästan alla är felstavade, och en del orkar inte ens bemöda sig med att bygga hela meningar. Det är sorgligt att se hur illa folk behandlar sina hundar. I en del annonser erkänner säljaren i princip att de misslyckats med hunden. Men hur många idioter döljer sig egentligen bakom ord som "tyvärr måste vi nu sälja vår hund på grund av ändrade familjeförhållanden"? För det råder ingen brist på vuxna hundar som "tyvärr" måste omplaceras, om man säger så. 

Förutom att de flesta troligtvis underskattar hur mycket tid, engagemang och pengar man måste lägga på en hund tror jag mycket av omplaceringsproblematiken handlar om att folk väljer fel raser. 

Jag tror att folk väljer raser utifrån hundarnas utseende och status. Jag menar inte att alla hundar inom en viss ras måste vara omöjliga att ha som sällskapsdjur, men jag tror att alldeles för många tror att de ska kunna ta hand om raser som Dobermann, Rottweiler, Bullterier och Amstaff när de egentligen inte kan det. En annan grupp människor köper Siberian husky och andra raser de anser vara vackra utan att vilja förstå att en del hundraser kräver mer än en sväng runt kvarteret ett par gånger om dagen. 

Varför inte ta reda på vad varje ras och enskild hund har för behov och sedan fråga sig om man som ägare kan erbjuda hunden det? Hundar är inga leksaker, och jag tycker det är så oerhört sorgligt när hundar bollas runt mellan olika ägare eller måste leva på sätt som får de att må dåligt bara för att människor inte har vett att se till hundens behov. 

Hur många av dessa hundar mår bra? Hur många kommer bli så nervösa att de till slut skadar någon människa? Hur många kommer tvingas avlivas för att deras brist på uppfostran och omvårdnar har gjort de farliga? 























"Ta hand om mig!" kanske hen tänker. 

7 kommentarer:

  1. Ja fy tusan, jag brukar också läsa djurannonserna på blocket och blir oftast illamående och detta fast jag faktiskt köpt min lille lurvis just via blocket. Och nej, den uppfödaren var och är inte alls seriös även opm valpen fått alla vaccinationer mm, det oseriösa jag noterat nu två år efteråt är att hon tar kull efter kull på samma tik, att hon endast är ute efter att tjäna snabba pengar och säljer förmodligen valpar utan att alls kolla vem som köper. När jag ringde upp den unga kvinnan ett par månader efter köpet, för att berätta hur fin och duktig valpen var, så var hon inte ett skvatt intresserad he he...och vi bor i samma stad. Jag erbjöd henne att komma och hälsa på för att se att valpen fått det bra osv men det var inte intressant alls. Och det är med sorg i hjärtat jag ser att hon fortfarande lägger ut kull efter kull till försäljning och jag kan ju tyvärr inte köpa alla hennes valpar. Somliga borde helt enkelt inte få hålla på med djur, inte ens vandrande pinnar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta är nog inte om en enskild person köper en blocketvalp, om man är vettig och vet att man verkligen vill ta hand om den. Det som är lite illa är väl om blocket blir en mötesplats för oseriösa uppfödare och oseriösa köpare. Och när hundar placeras om gång på gång , utan att få chansen att knyta an till en husse/matte. Hoppas du har det bra med din hund i alla fall, får man fråga vilken ras den är? =)

      Radera
  2. Att ta hand om en hund är att som att få ett spädbarn!
    Det är den inställningen man ska ha oavsett om man skaffar valp eller vuxen hund.
    Jag blir oerhört trött på dessa som tar an hund som en associar. Det är en levande känslig varelse.

    Undrar vad SVT:s flåshurtiga program om att ha hund, där familjer fick välja ut den "bästa" hunden av 3-4 st omplaceringshundar, har gjort för illa.
    Fruktansvärd serie!

    På 60-talet (kommer inte ihåg det själv men har boken)
    gick en tvserie om hundinnehv som hette Ett år med Bamse, som handlade om en 16-årig flicka som skaffade en schäferhanne.
    Man fick föja henne i med och motgång, genom vardagsuppfostran och lydnadsdressyr.
    Tanken var att det skulle vara folkbildande, INTE underhållning.
    Det var färgat utav den tidens hundsyn, som lämnar mkt övrigt att önska. (Sedan fick vi ju Anders Hallgren som tur var.)Men det var bra mkt närmare verkligheten än SVT:s anskrämliga serie.
    Varför får vi inget sådant idag? Seriöst, verklighetstroget och som talar om vilket enormt ansvar det är att ha hund.
    Och vilket förtroende det är att få känna glädjen från en hundkompis.

    Det borde vara förbjudet med hundannonser på blocket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Preics, man måste tänka att det är som ett litet barn som måste ha konstant tillsyn. Tyvärr tror jag att många fått uppfattningen om att hundar är just assocearer som ska vara antingen söta som chihuahor eller kraftfulla som rottweilers.

      Det låter som en riktigt bra och vettig serie. Något liknande får man ju aldrig se på Tv nuförtiden och det är synd. Om man visade något liknande nu kanske folk skulle förstå att det ligger väldigt mycket bakom de fungerande och hälsosamma djur man ser. Det händer liksom inte av sig själv.

      Radera
  3. Det är inte klokt hur många vuxna människor som verkar tro att husdjur är någon slags slit-och-släng-vara som man kan behandla hur som helst.

    Har några bekanta, en familj, som köpte sig en liten amerikansk cockerspaniel som de inte hade tid med utan bara suckade över. De beklagade sig över att de inte hann sköta vare sig motionen eller pälsen och hundstackaren blev bara mer och mer nervös ("jobbig"" enligt familjen). Till slut gav de bort hunden till några goda vänner och jag tror att hunden fick ett bättre liv.

    Ungefär ett år senare, så trodde familjen att de hade mer tid än innan, och gick och köpte sig en vit stor pudel av fin ras. De hann förstås inte sköta om en ännu större hund med mycket mer päls så det slutade med att de fick ge bort den också.

    Jag kan inte sluta tänka att dessa människor gärna vill ha en hund men inte allt jobb, som kommer med en hund. De tror att en hund är en liten accessoar till familjen och familjelyckan och inser inte att hundar kräver både tid och engagemang.

    Så fort hunden inte beter sig som människan vill, så tror människan att det är nåt fel på hunden och vill köpa en ny "lättare" hund. Ungefär som om de tror att de har "bytesrätt" på levande liv. Har man valt att ta ansvar för ett levande liv, så gör man det också fullt ut, är min åsikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen hemskt att höra att de skyllde på hur jobbig hunden var, när det egentligen handlade om att de inte orkade med hunden. Och att de sedan köper en till, bara ett år efter?! Verkligen insiktsfullt...

      Det var just sådana exempel jag ville framhäva. Jag kan förstås inte veta exakt vilka historier som döljer sig bakom alla blocket annonser, men jag tycker ändå man kan läsa av relativt mycket ur de om man bara tänker till lite.

      I en familj jag känner till övertalade mamman och ett av barnen resten av familjen att köpa en hund. Pappan i familjen ville inte alls, men jo de vara bara tvungna att ha en. Intresset för hunden svalnade väldigt snabbt, det var väldiga problem med att få den rumsren och sedan var ändå pappan som fick gå ut med den för de andra "orkade inte".

      Och som liten var jag kompis med en otroligt bortskämd flicka som var som en liten prinsessa för sina föräldrar. Hon lyckades tjata sig till en rottweilervalp och hon skröt jättemycket inför mig om hur söt den var. Jag hann se den en gång, och när jag efter ett tag frågade vad som hänt med hunden mumlade hon något om att de hade lämnat tillbaka den...

      Radera
    2. Känner igen den där slit-och-släng-mentaliteten som människor visar inför levande djur.

      Har ett exempel till, nämligen en manlig taxichaufför som kände sig ensam pga olycklig kärlek och skaffade sig en stor schäfer.

      Hundstackarn låg ensam hemma både dagar och nätter eftersom taxichauffören jobbade mer eller mindre dygnet runt. Hunden vandes aldrig vid andra djur eller människor och psyket blev därefter.

      När hunden var ett par år gammal och redan "förstörd" lyckades ägaren hitta ett nytt hem åt honom (tack vare mig, faktiskt). Hunden fick det bra, som väl var, men tyvärr blev han aldrig "riktig" utan led av svår separationsångest och aggressivitet mot andra hundar och djur.

      Ett par år senare mötte jag taxikillen på en parkeringsplats. Han öppnade bakluckan på bilen och vad fick jag se? En ny hund, tror det var en newfoundland.

      Man undrar hur man först kan lämna bort sin hund och när man väl har bestämt sig för att man har tid för en hund, inte ägnar sin livs levande före detta hund en endaste tanke?

      Funderade han ens på att ta tillbaka sin schäfer? Jag säger inte att det hade varit det bästa för hunden men jag undrar hur han tänkte där..?

      Radera