jjjj

jjjj

måndag 18 juni 2012

Mer om djur

De senaste dagarna har jag haft fullt upp och har inte hunnit blogga speciellt mycket. Tiden räcker helt enkelt inte till allt jag vill och måste göra. Mina senaste inlägg har jag skrivit i alla hast och känner att jag skulle behöva tillägga några saker.
----
Först skrev jag om fölet Juni som rapporterade ha blivit ihjälplågat. Några dagar senare uppdaterades nyheten och nu hette det att Juni hade dött en naturlig död. Skönt att höra, eller? Nja, för läser man vad GP har skrivit återstår fortfarande flera frågetecken. Det är endast den preliminära obduktionen som påvisar en naturlig död och misstankarna om mänsklig inblandning är inte helt avskrivna ännu. Så här står det bland annat:


"Hur skadorna på buk och könsorganen kan ha uppstått har han [utredningschef vid Uddevallapolisen] också fått information om.
– Obducenten har sagt till mig att det kommer från andra djur. Så är det i naturen. Det dröjer inte länge när ett djur legat dött ute förrän andra asätare blir intresserade av det, konstaterar Ragnesten."

Jag är mycket skeptisk till detta. Hur skulle då skadorna som såg ut som sticksår på hästens könsdelar kunnat uppstå? Även hästägaren Emmeli Lindholm har svårt att tro på detta när hon uttalar sig i Expressen

"Såret på magen hade vassa kanter. Fölet kan kanske ha trillat olyckligt på en pinne. Men det låter lite långsökt." 

Jag kan såklart inte veta, men jag är säker på att en människa har gjort detta. Emmeli Lindholm har själv sett Junis skador, och jag tror mycket mer på hennes oro än andras tolkningar. Veterinärer vill väl förhoppningsvis oftast djurens bästa, men polisen och journalister har jag inget som helst förtroende för. Det skulle inte förvåna mig om det kommer fram att det visst var en människa som mördade Juni, men att de mörkar det. Precis som de mörkar allt annat viktigt. Och polisen har väl inte tid eller lust att utreda brott mot djur när det inte ens bryr sig om människor?

 ----

Jag har också skrivit om två dokumentärer jag har sett. Titeln blev lite fel i det inlägget, eftersom det handlade om Jakten på hajar och delfiner.

The Cove handlar om den japanska masslakten på delfiner, Hemsk - men sevärd.

Dock tyckte jag att Sharkwater var snäppet bättre och jag lärde mig mycket om hajar av att se den. Som att hajen är ett av de äldsta djuren på jorden, har funnits här i 450 miljoner år, och att de inte alls är så aggressiva som vi gärna vill tro. Han som gjort dokumentären dyker bland och rör till och med hajarna. Hade ingen aning om att det var möjligt.

I Sharkwater får man också se Paul Watson, en djurrättsaktivist med så extrema metoder att han redan på 70-talet blev utesluten ur Greenpeace. Han har bland annat gjort sig känd för att sänka skepp och ramma illegala fiskebåtar. Mina första tanke var att denna man är helt galen och alldeles för extrem, men ju mer jag tänker på det desto mer förstår jag honom (även om jag egentligen tar avstånd från allt våld). För djuren måste få ha en chans de också.  Människan ska inte kunna få döda hejvilt och utrota vissa arter utan något som helst motstånd. När mindre organisationer ägnar sig åt illegalt massfiske, dödar hundratusentals Earthlings och regeringar världen över inte bryr sig/kan göra något - ska man bara stå och titta på då? 


Här är några citat från Paul Watson: 




“There are 30-million plus species on this planet. They’re all earthlings. They’re all equal. Some are more “equal” than others, I admit: earthworms are far more valuable than people.”

"I think the problem is, that we don't understand what we are. In essence we're, uh, you know, just a conceited naked ape, but in our minds we're some sort of divine legend and we see ourselves as some sort of god, that we can just walk around the Earth deciding who will live and who will die, and what will be destroyed and what will be saved. But the fact is, we're just a bunch of primates out of control. ..."

“This isn't a hunt that's going to kill just four or five gray whales. The repercussions of this will have an effect on tens of thousands of whales that will be killed by the Japanese and Norwegians.”






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar